Regels vrijmarkt

KINDERVRIJMARKT KONINGSDAG 2019

Om iedereen op de hoogte te brengen over de kindervrijmarkt geven wij hieronder informatie over wat, waar en wanneer op 27 april aanstaande.

• waar de vrijmarkt dit jaar wordt gehouden
  • hoe kom ik aan mijn meest favoriete verkoopplek
  • hoe laat begint de vrijmarkt
  • kan ik mijn spullen met de auto (met aanhanger) brengen
  • hoe laat sluit de vrijmarkt
  • wat is wel en niet toegestaan op de vrijmarkt

Waar.
Dit jaar is de vrijmarkt in de volgende straten:
1. Aan beide kanten van de Heerestraat; vanaf de Echte Bakker De Korenaar tot en met het reisbureau Jansma.
2. In de Padkamp aan de kant van de winkels en in de Wilhelminastraat vanaf Bella Sardegna tot en met Kapper Henri. Het gedeelte tussen Rabobank en de opticien EyeWish is gereserveerd voor de multiculturele markt en goede
doelen.
3. Op de Albertsbaan tot aan het pleingedeelte aan beide kanten van de straat. Op het pleingedeelte alleen aan de oostzijde (de kant van Snackbar- Lunchroom De Berk).

Mijn favoriete verkoopplek.
Het is een vrijmarkt dus iedereen kan een open plek innemen. Er zijn mensen, die de avond ervoor met krijt plaatsen “reserveren”. Dat is niet verboden maar je kunt er geen rechten aan ontlenen. Het is een vrijmarkt.
Door de Oranje Stichting Roden worden die avond ook een aantal plaatsen met krijt gereserveerd. Deze plaatsen worden gemarkeerd met “OSR” en zijn bestemd voor o.a. de suikerspin, de patatkraam, de viskraam en zo. Het spreekt
vanzelf dat deze plaatsen niet door de kinderen mogen worden bezet.

Hoe laat begint de kindervrijmarkt?
Officieel start de kindervrijmarkt om 09:00 uur, maar men mag wel eerder een plek innemen. Er is geen beperking in het tijdstip. Sommigen zitten er al rond 06:00 uur en dat mag.
Spullen met de auto brengen. Vanaf 07:00 uur wordt het centrum afgesloten voor het normale verkeer. Alleen als men met de auto spullen komt brengen, wordt door de
verkeersregelaars toegang verleend tot het centrum.
Hierbij wordt uitdrukkelijk verzocht om, in verband met de kinderen, stapvoets te rijden. De auto (en eventuele aanhanger) moet vóór 09:00 uur buiten het
centrum worden geparkeerd. Vanaf 08:30 uur wordt het centrum volledig afgesloten. Verkeer in het centrum
is vanaf dat tijdstip niet meer toegestaan. In verband met de veiligheid van de rondlopende kinderen kan het zijn dat dat
tijdstip wordt vervroegd als de toeloop te groot wordt. Als het centrum gesloten is, moeten de spullen helaas naar de plek worden gedragen.

Sluiting kindervrijmarkt.
Om 17.00 uur is de vrijmarkt afgelopen. Daarna wordt het centrum schoongemaakt en pas daarna wordt het centrum weer opengesteld voor het (auto)verkeer. Dit tijdstip kan eventueel worden vervroegd als de belangstelling voor de vrijmarkt eerder begint terug te lopen. Iedereen wordt verplicht om niet verkochte spullen weer mee naar huis te
nemen. Deze mogen niet worden achtergelaten. De Oranje Stichting Roden is verantwoordelijk dat het centrum na de vrijmarkt schoongemaakt wordt achtergelaten. Help ons door geen rommel achter te laten. Wilt u eerder dan 17:00 uur weer vertrekken, dan zit er niets anders op dan de
spullen naar de auto te dragen.

Wat mag wel en niet op de vrijmarkt.

• Frituren en open vuur is in verband met de veiligheid niet toegestaan.
  • Commerciële verkopen zijn niet toegestaan. Hiervoor dient men vooraf bij de Oranje Stichting Roden een standplaats aan te vragen.
  • De rijbaan in de vermelde straten moet open blijven voor vrije toegang van brandweer, ambulance en politie.
  • Volg in alle gevallen de instructies van de verkeersregelaars op. Dat bent u wettelijk verplicht.

Dit zijn in grote lijnen de afspraken over de kindervrijmarkt. Er kunnen in bepaalde omstandigheden tussentijdse maatregelen nodig zijn. Volg in die gevallen ook de aanwijzingen van de verkeersregelaars op.

Zijn er nog specifieke vragen? Neem dan contact met ons op via het contactformulier op onze website of via info@oranjestichtingroden.nl

De kindervrijmarkt tijdens Koningsdag is voor kinderen een super-uitje! En voor het thuisfront een goede gelegenheid de zolder of schuur eens goed op te ruimen. Voor kinderen is het spel van kopen en verkopen leuk en leerzaam.

Tips voor de kindervrijmarkt:

• Wees vroeg, zodat je op tijd bent om jouw plekje op de markt te claimen en alles uit te kunnen stallen voordat de eerste kopers komen.
  • Bedenk van tevoren hoeveel alles moet kosten en plak prijsstickers op je spullen of deel alles in per prijscategorie (alles voor €3,-).
  • Zorg dat je voldoende kleingeld mee neemt om te kunnen wisselen.
  • Neem krantenpapier en plastic zakken mee. Om breekbare spullen in te verpakken en spullen makkelijk in mee te geven.
  • Neem voldoende eten en drinken mee, je bent hier immers om geld te verdienen niet om het uit te geven.
  • Pluk tijdens de rommelmarkt geen spullen van je kleedje omdat het toch wel zonde is om te verkopen. Die beslissing heb je al gemaakt.
  • Daal gedurende de dag in prijs. De bedoeling is om je spullen kwijt te raken, wees blij met een klein prijsje.
  • Doe het samen, zo staat je kraampje nooit onbemand en alleen achter een kleedje staan is gewoon niet zo gezellig!
  • Neem vuilniszakken mee zodat je na afloop je spullen weer mee kunt nemen.
    Iedereen wil een schoon dorp!
  • Gooi niet alles op één hoop!
    Het is altijd een beetje zoeken naar hoe je jouw spullen leuk neer kunt leggen. Laat je het in dozen? Gooi je alles op een hoop? Hang je spulletjes op, en waar hang je het dan aan op? En wat leg je bij elkaar? Onze tip: maak thuis alvast een plan. Maar onthoud ook dat het niet spik en span hoeft te zijn, maak het dus niet té netjes.

Hoe kan ik geld verdienen?

• Ga muziek maken
  • In een bak water een sinaasappel leggen en mensen er een muntje op laten leggen. Als hij langer blijft drijven dan 10 seconden wint de persoon de inhoud van de bak (lukt nooit).
  • Wensput maken; muntje erin gooien en door een “goede fee” een wens uit laten spreken.
  • Grabbelton maken.
  • Sjoelen en de score bijhouden op een groot bord. Boven de honderd een leuk prijsje geven.
  • Knikkers / spijkers in een pot / naam van een pop raden.
  • Muntje gooien in waterbak met borrelglaasje.
  • Ezeltje prik.
  • Nagels lakken (rood/wit/blauw/ oranje) voor geld.
  • Haren invlechten ( cutegirls hairstyles op youtube).
  • Cupcakes/brownies/wafels/kaasstengels bakken en mooi verpakken.
  • Blikjes/pakjes drinken in een bak ijs.